Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pitrak
Z-zlot friend
Dołączył: 14 Lip 2009
Posty: 3223
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Darłowo Płeć:
|
Wysłany: Wto 19:04, 07 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Może to coś pomoże w odpowiednim wyborze oleju
ABC oleju .
Wszystkie oleje silnikowe można podzielić na trzy podstawowe grupy: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Każdy olej opisuje kilka podstawowych parametrów takich jak klasa jakości i lepkość. Klasa jakościowa (najczęściej wg API) składa się z dwóch liter (np. SH, CE). Pierwsza określa do jakiego silnika olej jest przeznaczony (S do benzynowego, C do Diesla), a druga opisuje klasę jakości. Im wyższa litera alfabetu tym jakość oleju wzrasta (olej SJ jest lepszy od SE, a CD od CC). Jeśli jest oznaczenie SJ/CF to można stosować go zarówno w benzynowych jak i w wysokoprężnych. Drugim bardzo ważnym parametrem jest klasyfikacja lepkościowa (najczęściej wg SAE), która określa zakres temperatur w jakich może być stosowany. Obecnie produkowane są praktycznie tylko oleje wielosezonowe, więc oznaczenie składa się z dwóch członów (np. 10W-40). Pierwszy z literą W (0W, 5W, 10W) mówi o przeznaczeniu oleju do pracy w zimie. Im cyfra niższa tym olej lepiej sprawdza się w niskich temperaturach. Drugi człon (30, 40, 50) informuje, że olej może być używany w lecie. Im wyższa tym bardziej odporny na wysokie temperatury. Jeśli lepkość będzie źle dobrana (olej zbyt gęsty lub za rzadki) może nastąpić szybkie zniszczenie silnika. Oleje mineralne mają najczęściej lepkość 15W-40, półsyntetyczne 10W-40, a syntetyczne 0W-30, 0W-40, 5W-40, 5W-50.
Kryteria wyboru
Przy wyborze oleju należy kierować się przede wszystkim jego parametrami, a nie marką oraz stosować się do zaleceń producenta pojazdu (np. VW, norma 505.00, 506.00). Można stosować olej o lepszych parametrach, ale nigdy o gorszych. Pojawiły się także oleje do silników zasilanych LPG, ale nie jest konieczne ich używanie, wystarczy przestrzegać terminów wymiany dotychczas stosowanego oleju.
Do nowych i wysilonych silników najlepiej stosować oleje syntetyczne, gdyż zapewniają dobrą ochronę silnika, dłużej zachowują swoje właściwości oraz są bardziej odporne na ekstremalne warunki pracy. Oleje te mają szeroki zakres temperatur i dzięki temu silnik ma prawidłowe smarowanie przy dużych mrozach jak i upałach. Do silników bardzo obciążonych cieplnie, np. benzynowych z turbosprężarką można stosować oleje o lepkości 10W-60, które są bardzo odporne na wysokie temperatury.
Jeśli silnik ma duży przebieg i zaczyna „brać” olej należy przejść z syntetycznego na półsyntetyczny. Jeśli i to nie pomoże trzeba wybrać mineralny. Do mocno wyeksploatowanych silników są specjalne oleje mineralne (np. Shell Mileage 15W-50, Castrol GTX Mileage 15W-40), które uszczelniają i wyciszają silnik oraz zmniejszają zużycie oleju.
I jeszcze to :
Bardzo ważnym parametrem środków smarnych jest klasa lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany olej. To od niej zależy w jakim stopniu olej chroni współpracujące części jednostki napędowej przed zużyciem. Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Olej poddaje się licznym testom, a ich wyniki określają właściwości smarne oleju w niskiej i wysokiej temperaturze. Klasyfikacja lepkości SAE wyróżnia sześć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Najczęściej mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi, opisywanymi przez dwie wartości przedzielone myślnikiem, np. “5W-40″.
Cyfry poprzedzające “W” (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.
Cyfry znajdujące się po “-”, oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.
Obecnie wszystkie oleje jedno sezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa.
Pozdrawiam
P.S. Ten temat jest poruszany na innych forach i tak naprawdę co do wyboru odpowiedniego oleju składa się wiele czynników natury samego silnika , kierowcy , przejechanych kilometrów w sezonie itp.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Edi
Zaglądacz
Dołączył: 21 Wrz 2010
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 22:09, 07 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Polecam syntetyk AGIP Racing 4T 10W-60. Ten olej na zimę się nie nadaje, trudny rozruch (duża cyfra przed W), jednak nadaje się do jazdy w extremalnie gorących warunkach (duże cyfra po myślniku). W zimie nie jeżdżę, więc pierwsza cyfra mnie mało interesuje. Jednak, jeśli w upalny dzień korzystam z całego zakresu obrotów, to wiem, że trudno o lepszą ochronę silnika. Olej nie jest bardzo drogi, mimo, że tylko w litrowych pojemnikach(i 55 litrowych). Nie jest tak rozreklamowany jak Motul, czy Mobil. Kupuję bezpośrednio od importera(większa pewność, że oryginał), nie sprawdzałem aktualnej ceny jeszcze. Dam znać jak sprawdzę, jakby ktoś chciał, można zrobić zbiorowy zakup... Teoretycznie nie sprzedają indywidualnie, ale kierownik jeździ motocyklem i jak do motocykla, to robi wyjątek i olej odbiera się w recepcji:)
Opisy olejów ze strony importera:
[link widoczny dla zalogowanych]
Zobaczcie, jaką w.w. olej ma lepkość w 100 st i porównajcie z lepkością tych, o których pisaliście...
Ostatnio zmieniony przez Edi dnia Wto 22:15, 07 Gru 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paweł
Świeżak
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Śląsk Płeć:
|
Wysłany: Czw 20:13, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
No to jaki olej lepszy syntetyk czy pół syntetyk bo już nie wiem co mam wlać bo nie wiem jaki ja mam
|
|
Powrót do góry |
|
 |
bigi
Bywalec
Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stargard Szczeciński Płeć:
|
Wysłany: Czw 20:19, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
z tego co wiem to producent naszych maszynek poleca pół syntetyk 10W40
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paweł
Świeżak
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Śląsk Płeć:
|
Wysłany: Czw 20:51, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
a który lepszy
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
 |
czester
Stary wyga
Dołączył: 03 Sie 2009
Posty: 651
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Danzing Płeć:
|
Wysłany: Czw 22:02, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
ja powiem tak mam Z1000-2004 jak go kupiłem był zalany Motul (symbol nie pamiętam) był zdecydowanie za rzadki i skrzynia pracowała mi nie najlepiej ale przeszedłem na Castrol power 1 gps i jest znaczna poprawa zresztą w suzuki lałem zawsze castrola więc do niego wróciłem
być może motul był syntetykiem a castrol półsyntetyk bo jeśli moto ma powyżej 5 lat to się powinno przejść na półsyntetyk
moją wypowiedzią nie chcę tu urazić zwolenników jakiejkolwiek marki oleju po prostu to jest tylko moja opinia a nie chcę zmieniać czegoś co jest sprawdzone
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paweł
Świeżak
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Śląsk Płeć:
|
Wysłany: Czw 22:20, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
ja mam motor z 2008r przebieg 4tys.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MAT
Stary wyga
Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 545
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Drohiczyn Płeć:
|
Wysłany: Czw 22:24, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
No to może Castrol, ale power1 Racing zalej (polecany na forum) lub Motul 7100
Ostatnio zmieniony przez MAT dnia Czw 22:26, 10 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
filipek
Stary wyga
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Inowrocław Płeć:
|
Wysłany: Czw 22:52, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Może wtrące swoje 3 grosze
Ostatnio coraz intensywniej zastanawiam sie nad wymiana oleju w moim Zecie... Z tego co sie oreintuje w tej chwili jest zalany Motulem, aczkolwiek zastanawiam się właśnie nad Castrolem Power 1 bądź Motulem 7100
Moto z 2007 roku z rzebiegiem 2179 km
Na forum chwalicie Castrola... Sam chciałbym go wypróbować, aczkolwiek mam teraz małe obawy...
W 2010 roku do serwisu motocyklowego mojego kolegi gostek przyprowadził Yamahe Raptroa 700 na regulacje, wymiane oleju i filtrów...
Właściciel zażądał aby wlać właśnie Castrola Power 1....
Jak sie później dowiedziłem ów gostek zmielił silnik w quadzie, choć silnik nie wykazywał najmniejszych problemow w eksploatacji... Niby powodem wywalenia korby mogło by być 100 innych rzeczy... ale jakoś mechanik podchodzi do innych oleji niż Motul sceptycznie...
Ja w sumie też latałem tylko na Motulu i nie miałem jakichkolwiek problemów...
Ale i tak kusi mnie ten Castrol...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mariusz
Stary wyga
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 827
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 23:31, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
filipek napisał: | Moto z 2007 roku z przebiegiem 2179 |
Ale to chyba nie ze względu na przebieg ten olej wymieniasz
filipek napisał: | Yamahe Raptroa 700 na regulacje, wymiane oleju i filtrów.. |
Te silniki mają ograniczoną żywotność, jeśli po określonej ilości motogodzin nie wymieni się korbowodu lub całego wału, to silnik może wybuchnąć. Akurat na tym przykładzie nie oceniałbym czy dany olej jest dobry czy do kitu.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
czester
Stary wyga
Dołączył: 03 Sie 2009
Posty: 651
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Danzing Płeć:
|
Wysłany: Czw 23:52, 10 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Panowie powiem tak jeśli macie świeże Z z niskim przebiegiem to obojętnie czy zmienicie na Motul czy Castrol MUSI BYĆ TO SYNTETYK bo już powrotu nie będzie (chyba że po remoncie silnika )
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MAT
Stary wyga
Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 545
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Drohiczyn Płeć:
|
Wysłany: Pią 7:24, 11 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Ja zaryzykowałem i kupiłem castrola racing, skoro śmiga na shellu to ten na pewno nie jest gorszy
Z Motulem jest ten problem że go podrabiają (inne też) i najlepiej było by kupować w pewnych sklepach lub hurtowniach a tam ceny są za bardzo zawyżone.
Miałem tak z 300V, wydaje mi się że raz trafiłem na taki bo moto brało olej w większych ilościach niż po następnej wymianie zakupionego u pewnego sprzedawcy.
Ostatnio zmieniony przez MAT dnia Pią 7:29, 11 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
mati27d
Zaglądacz
Dołączył: 06 Maj 2010
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świebodzin Lubuskie Płeć:
|
Wysłany: Pią 8:37, 11 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
wtrącę swoje 3 grosze i tak dla ciekawości powiem że fabrycznie nowy motocykl jest zalany olejem mineralny z bardzo duża ilością dodatków przeciwzwarciowych, oraz zmiana z mineralnego na syntetyk czy odwrotnie niczego wam nie wypłucze chyba ze macie niesprawny silnik czy jeszcze coś innego, trochę robię przy motocyklach od jakiś 5 lat zawodowo i żadnych szlamów w środku nie widziałem, a producent zaleca tylko konkretną lepkość oleju i jego jakość, nic nie mówi czy to minerał czy syntetyk itp.. Zawsze syntetyk będzie lepszy od semi syntetyka i żadna podwójna ilość estrów nie zniszczy silnika to tylko łańcuchy chemiczne podnoszące jakość i wytrzymałość oleju. Co innego co pisał kolega o Raptorze 700 te pojazdy akurat obarczone są fabryczna wadą padającego łożyska stopy korbowodu sam w sezonie naprawiam po kilka sztuk rocznie z tą samą usterka i rodzaj oleju nie miał na to żadnego wpływu.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
filipek
Stary wyga
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Inowrocław Płeć:
|
Wysłany: Pią 9:15, 11 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Dzieki za wyczerpujące odpowiedzi... bo miałem ostatnio nie lada dylemat z tymi olejami
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Madras
Z-zlot friend
Dołączył: 24 Wrz 2010
Posty: 1540
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Głogów Płeć:
|
Wysłany: Pią 9:28, 11 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Co do olejów to w quadach latałem na Motulu v300 , gdyż tam są bardzo wysilone silniki 450 olej zawsze wymieiany co 10 mth .
.Kupiłem nowego LTR-a i podczas trzeciej wymiany skusiłem się na CAstrola no i przejechałem jeszcze ok 20 mth i padł 3 - bieg w skrzyni , okazało się że ltr-K8 ma wadę skrzyni to po wielu takich przypadkach doszliśmy na forum ATV - polska do wniosku że na motulu te skrzynie pracowały o wiele dłużej bez awarii , dlatego mam zaufanie tylko do motula , tylko zę V300 jest strasznie drogi to w następnym quadzie nowej hondzie TRX już troche dłubniętej stosowałem motula 5100 i po 2 sezonach w motocrossie silnik dalej chodzi i kolega który kupił tego quada dalej jeździ bez remontu .
[link widoczny dla zalogowanych]
Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez Madras dnia Pią 9:32, 11 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|